сряда, 5 май 2010 г.

Болярска питка

Не знам как ще ви прозвучи ,  но не си падам много по големите български пити .  Особено по тези ,  които са намазани с жълтък отгоре и са с прекалено много орнаменти по кората .
Изобщо ,  не си падам по питите с идеални форми и лъскави кори.  За мен вкусните хлебни изделия са тези с неправилната форма ,  с напуканата коричка ,  абе ,  по селски . :))
И понеже ,  както вече ви казах ,  не обичам типичните дебели български питки ,  не съм въоръжена с арсенал от рецепти в главата си .  Поради тази причина ,  заради утрешния празник Гергьовден ,  ми се наложи да се ровя в Интернет ,  за да намеря нещо ,  което поне малко да ми допадне ,  с абсолютната нагласа,  че ще направя питката само , заради уважение към празника ,  а не за да ям от нея .  Обичам да спазвам традициите на празничната трапеза ,  независимо ,  че често дори и не опитвам от някои неща .
Признавам си ,  наложи ми се много да търся ,  тъй като повечето предложения бяха точно от  тези  ,  които не бяха по вкуса ми ,  и тъкмо се бях отчаяла и ... О ,  чудо !
Пред очите ми застана една неземна красота - БОЛЯРСКА ПИТКА !
Благодаря на нейната авторка Желязка Иванова ( рецептата е представена от нея в " Бон Апети " ) !
Вече мога да кажа ,  че има питка  ,  която обичам !
Като козуначена е !
Позволих си някои промени ,  защото наистина само от тесто никой вкъщи нямаше и да я погледне дори . Смених водата с прясно мляко ,  добавих краве масло , сиренце и кашкавал , не я намазах с жълтък и пекох на различна температура ,  но рецептата на тази жена наистина е невероятна !
Питката ми не блести с някакви фигурки и сензационни декорации ,  но просто е неприлично вкусна !
Опитайте !


Болярска питка








Продукти :

1 кг брашно
4 яйца 
400 мл хладко прясно мляко

1 кубче прясна мая
1 с . л .  сол
1 с . л .  захар
1 / 2  ч . ч .  олио
1 / 4  ч . л . хлебна сода ,  разбита с 2 с . л  кисело мляко
около 100 грама разтопено краве масло за намазване


плънка :
1 яйце
натрошено сирене
настърган кашкавал




Разтворете маята с малко топло мляко и част от захарта .  Оставете сместта за малко да набъбне . 
Хубаво е да се пресеете брашното за питката ,  но аз това винаги го пропускам ,  честно казано . :)) 
Сложете всички останали продукти в съд за месене ,  добавете готовата мая и омесете тестото много добре . Оставете го да бухва загънато .  
Когато удвои обема си ,  разделете го на 3 еднакви топки .  Разточете първата питка ,  намажете я с малко от разтопеното краве масло и поръсете с плънката .  Върху нея сложете втората разточена кора и повторете процедурата .  Накрая завършете с третата кора ,  пак намазване и поръсване с плънка ,  после навийте корите на руло и го усучете .  Сложете го навито " на охлюв "   в тава за печене . 
Намажете питката  с останалото краве масло  и я оставете  отново да втаса .  При навиването част от плънката леко излиза и това после ще допринесе за още по -  хрупкавата и вкусна кашкавалена коричка .  Ако обаче вие държите на перфектната гладка и лъскава визия на питката ,  спазвайте инструкциите на авторката - без плънка ,  намазване с жълтък и т . н . 
На мен доста ми костваше да си направя питката напукана .  :))))) 
 За целта дори умишлено не разточих питките с точилка ,  а ги разпъвах с ръце ,  защото с точилка стават перфектно гладки и съответно визията на питката е съвсем различна после .  
Както и да е  ,  просто пояснявам ,  защото имате 2 опции за направата на питката ! :)
През това време пуснете фурната на 210 градуса да загрява . 
След като питката е втасала ,  сложете я в добре загрятата фурната ,  печете 15 минути и намалете фурната на 170 градуса . 
Печете до готовност .
Ако не си оближете пръстите после ,  елате и ми се скарайте , че ви накарах да си играете толкова ! :)))





Няма коментари:

Публикуване на коментар